Last van negatieve gedachten

Heb jij met regelmaat last van negatieve gedachten? Die vervolgens ook nog zorgen voor negatieve gevoelens of een ‘down’ gevoel? Dan ben je niet de enige, heel veel mensen worstelen hiermee als we de bronnen op het internet mogen geloven. En dat worstelen met negatieve gedachten is knap vervelend!

Last van negatieve gedachten: wat bedoel ik daar mee

Mensen denken nu eenmaal en dat denken hebben we over de eeuwen heen steeds verder verbeterd. Ook is IQ een steeds belangrijker iets geworden in onze maatschappij. Allemaal prima en fijn zou je zeggen. Dat klopt! Behalve als je het denken niet meer inzet waar het voor bedoeld is, zoals bijvoorbeeld het oplossen van een probleem op het werk (dan is het handig als je kennis hebt die je kunt aanspreken).

Als je het denken (bewust of onbewust) gaat inzetten om negatief over jezelf, over anderen of over situatie te denken, dan slaat ‘het denken’ de plank volledig mis. Dan gebruik je het niet meer waarvoor het denken bedoeld is.

Ook als je het denken gaat inzetten om continue over hetzelfde na te denken (piekeren of malen) gebruik je het denken op een destructieve manier, waardoor je jezelf alleen maar verder de put in praat. En….. een oplossing komt toch niet. Je hebt er immers al een keer goed over nagedacht.

TIP: Onderzoek dit eens: hoe zet ik momenteel mijn denken in?

Last van negatieve gedachten: Hoe ga ik er dan wel mee om?

Ik zou je willen uitdagen om je gedachten niet meer zo serieus te nemen. Dus in plaats van elke keer ‘mee te gaan’ met een gedachte, dus door een negatieve gedachte te geloven en te versterken, zou je eens kunnen proberen of je de gedachte simpelweg kunt gaan zien. Kun je je bewust zijn van het denken, of te wel kun je eens gaan proberen om een negatieve gedachten te observeren?

Dat kunnen we nu al eens even doen: Stop met lezen van dit artikel en ga eens even met je ogen dicht zitten. 1 minuutje. Doe je ogen dicht en stel jezelf de vraag: wat wordt mijn volgende gedachte? Nu ga je je focussen op wat er komt…. Je hoeft niks te bedenken of te forceren. Die gedachte komt helemaal vanzelf en daar hoef je niks voor te doen. Een voorbeeld van een (negatieve) gedachte: ‘wat een domme oefening’, ‘er komt dus helemaal geen gedachte’, ‘oh ik heb last van negatieve gedachte’, ‘ik moet nog boodschappen doen’…… allemaal gedachten die kunnen oppoppen. Aan jou de opdracht om elke gedachte simpelweg te zien.

Last van negatieve gedachten: de oplossing!

Met regelmaat spreek ik tijdens de 1-op-1 coaching die ik geef mensen die last van negatieve gedachten hebben. En dat kan verschrikkelijk lastig en vervelend zijn in het dagelijks leven. Het zorgt voor negativiteit en een minder gelukkig leven. Het werkt vaak goed om te leren om afstand te nemen van gedachten: ik heb gedachten i.p.v. ik ben de gedachten. Door gedachten te leren observeren, kun je afstand gaan nemen van jouw gedachten. Gedachten hebben dan veel minder grip op jou en jouw last van negatieve gedachten zal gaan afnemen omdat je ze simpelweg minder serieus neemt.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling van onze online cursus die je helpt met het accepteren en loslaten van je negatieve gedachten?

JA, dat wil ik!>>