Negatieve gedachten vervangen door positieve gedachten: ik dacht het niet!

Heb jij ook met enige regelmaat last van negatieve gedachten? Of van langdurig piekeren? En zorgt dat voor nog meer negatieve gedachten en negatieve gevoelens? Je bent niet de enige, veel mensen hebben hier last van en willen hier iets mee. Terecht, want je kunt je beter focussen op datgene wat je leuk vindt om te doen en datgene wat je energie geeft! Maar moet je dan negatieve gedachten vervangen door positieve gedachten? Ik dacht het niet!

Negatieve gedachten vervangen door positieve gedachten: kan dat wel?

Negatieve gedachten vervangen door positieve gedachten lijkt op de korte termijn soms nog wel te werken. Je observeert wat de negatieve gedachte is, kijkt wat de trigger is, je bekijkt ook hoe je jouw negatieve gedachte kunt veranderen door een positieve gedachte om zo de gevoelens en jouw gedrag om te buigen.

De vraag is of dit op lange termijn ook werkt! Om dit model überhaupt al onder de knie te krijgen, kun je jaren oefenen en feit blijft dat negatieve gedachten niet weggaan, maar gewoon blijven komen. Kan het dus wel, negatieve gedachten vervangen door positieve gedachten? Ik denk van niet.

Als dit niet kan, wat werkt dan wel?

Wat mij betreft ga je niet leren om negatieve gedachten om te buigen of weg te duwen, maar ga je ze omarmen en ga je de gedachten er simpelweg laten zijn. Accepteren dat ze er zijn? Ja, dat klopt! Accepteren dat ze er zijn. Of jij je nu verzet of niet, de gedachte is er al! Dus als de gedachten toch al is ontstaan, waarom zou je er dan nog mee vechten of mee worstelen? Dat heeft totaal geen zin.

Negatieve gedachten vervangen door positieve gedachten: een alternatief

Mijn uitnodiging is om je gedachten te gaan observeren, om bewust te worden van negatieve gedachten die je op een bepaalt moment hebt. Niks wegduwen, maar de gedachten simpelweg gedag zeggen. Spot je gedachten. Begroet je gedachten. Zie je gedachten. Bekijk je gedachten, maar ga niet mee met de inhoud van jouw gedachten. Je hoeft je gedachten alleen maar te zien.

Door een gedachte er volledig te laten zijn, ontstaat bewustzijn over de gedachte en ontstaat er ruimte om de gedachte heen. Door die ruimte heeft een gedachte veel minder grip op en over jou. Je kunt de gedachte gewoonweg aanschouwen, zonder dat je er inhoudelijk iets mee hoeft.

Je kunt het nu gelijk oefenen: Doe ongeveer 1 minuut je ogen dicht en stel jezelf de vraag: wat wordt mijn volgende gedachte? Nu ga je je alert observeren wat er komt…. Je hoeft niks te bedenken of te forceren. Een gedachte komt helemaal vanzelf. Een voorbeeld van een (negatieve) gedachte: ‘wat een domme oefening’, ‘er komt dus helemaal geen gedachte’, ‘oh ik heb last van negatieve gedachten’, ‘ik moet nog boodschappen doen’…… allemaal gedachten die kunnen oppoppen. Aan jou de opdracht om elke gedachte simpelweg te zien en te begroeten zonder er in mee te gaan. Herhaal deze oefening zo vaak mogelijk in 1 minuut. En misschien vind je het leuk om deze oefening meerdere keren op een dag te herhalen?!

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling van onze online cursus die je helpt met het accepteren en loslaten van je negatieve gedachten?

JA, dat wil ik!>>