Omgaan met negatieve gedachten

Je bent niet de enige die regelmatig wordt afgeleid en gestoord door negatieve gedachten. Veel mensen worstelen met negatieve gedachten en daardoor negatieve gevoelens. In dit artikel lees je drie manieren om om te gaan met jouw negatieve gedachten. Ik zal je ook vertellen welke werken en welke vooral niet werken! Leer omgaan met negatieve gedachten!

Wat zijn gedachten eigenlijk?

Gedachten zijn interpretaties van iets dat gebeurt, iets dat we horen,  zien, ruiken of iets dat we proeven. Veelal gebaseerd op onze conditioneringen, situaties die we in het verleden hebben meegemaakt. Onze hersenen produceren de gedachten dus op basis van onze ervaringen uit het verleden. Ruik je een lekkere appeltaart zoals je lieve oma die vroeger maakte, dan zal dit waarschijnlijk positieve gedachten en dus ook positieve gevoelens voortbrengen. Zie je een luguber type op straat lopen die je doet denken aan het moment dat je werd overvallen in Spanje, dan zal je brein waarschijnlijk negatieve gedachten en negatieve gevoelens als angst brengen.

Nou zijn positieve gedachten vaak niet zo storend. Maar zoals je waarschijnlijk al hebt ervaren, zijn negatieve gedachten behoorlijk vervelend. Een aantal voorbeelden van veel voorkomende negatieve gedachten zijn: “ik kan dit niet”, “ik ben niet goed genoeg”, “ik doe altijd alles verkeerd”, “waarom zij wel en ik niet”, “ik moet altijd alles goed doen”.

Nu kan je op verschillende manieren omgaan met negatieve gedachten:

  1. Onbewust zijn van gedachten

Gefeliciteerd! Het feit dat jij dit artikel leest, betekent dat jij je regelmatig al bewust bent van jouw negatieve gedachten. Als je goed om je heen kijkt, zul je ook merken dat er nog heel veel mensen zich überhaupt niet bewust zijn van hun gedachten. Ze worden als een soort zombie bestuurt door hun automatische piloot genaamd ‘ negatieve gedachten’. Je bewust worden van negatieve gedachten is al een hele belangrijke stap!

  1. Vechten tegen gedachten: vervangen door positieve gedachten

Eén van de meest voorkomende manieren waarop mensen omgaan met hun negatieve gedachten, is het vechten tegen deze gedachten! Ze wegduwen en proberen om niet te denken komt veel voor. Dit kan je doen door afleiding te zoeken, bijvoorbeeld gaan emotie-eten, of je telefoon pakken en een beetje apps gaan bekijken. Wat ook veel gebeurt, is dat negatieve gedachten worden ‘omgedacht’ of omgebogen naar vervangende positieve gedachten. Dit gebeurt veel in de 2de generatie cognitieve gedragstherapie zoals bijvoorbeeld met RET. Deze manieren zijn gericht op het ombuigen en veranderen van de inhoud van jouw gedachten. Vaak geeft dit op korte termijn resultaat en verlichting, maar werkt het niet op lange termijn.

  1. Negatieve gedachten accepteren en……

De derde manier past goed bij hoe ik aankijk tegen gedachten: gedachten komen en gaan, dat doen ze al duizenden jaren bij mensen en dat zullen ze ook nog lang doen. Als je je bewust bent van je gedachten (zoals bij 1.), dan kun je dit, door regelmatig op een speelse manier te oefenen, gaan zien.

Dan ga je zien ‘dat dit proces nou eenmaal gewoon zo gaat’. Dan kun je misschien wel gaan accepteren dat je gedachten hebt, maar dat gedachten niks te maken hebben met wie je bent.

Gedachten zeggen dus helemaal niks over jou op dit moment, maar zijn simpelweg een optelsom van wat je in het verleden hebt meegemaakt en hebt geleerd. Je bent zo geprogrammeerd. Op korte termijn is dit soms nog wat lastig en kan regelmatig op een speelse manier oefenen helpen. Op lange termijn zul je gaan zien dat je zelfs kunt gaan lachen om de gedachten die langskomen. Je gaat zien dat gedachten komen en gaan en dat ze de meest grote onzin laten op-poppen. Gelukkig hoef jij je dan al lang niet meer te identificeren met deze gedachten.

Omgaan met negatieve gedachten: tips & conclusie

Op korte termijn helpt het vaak om gedachten niet te zien, weg te drukken, ermee te vechten en/of ze positief te maken. Op lange termijn hebben deze oplossingen vaak totaal geen zin, of biedt het een klein beetje verlichting. Wanneer je je bewust gaat worden van wat gedachten zijn en wat ze nou eenmaal doen, kun je gedachten gaan beschouwen vanaf een afstandje. Je kunt dan meer en meer afstand nemen van jouw negatieve gedachten waardoor ze jou niet meer zo in de weg zitten als dat ze voorheen deden!

Tip: ga nu eens 3 minuten op een stoel zitten en observeer je gedachten. Spot jouw gedachten. Zodra je een gedachte gespot hebt, mag je de gedachte ook weer laten gaan. Je hoeft niet mee te gaan in het hele verhaal. Het zien van de gedachte is voldoende. Daarna ga je de volgende gedachte spotten.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling van onze online cursus die je helpt met het accepteren en loslaten van je negatieve gedachten?

JA, dat wil ik!>>